Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

hlasuji proti Cikánismu

24. 08. 2013 13:52:17
Slyším to všude kolem sebe. Vlak nejede, protože asi Cikáni ukradli výhybku, že se ztratil mobil a že už je určitě v Cikánově. Není v tom nenávistný rasismus, spíše takový český gulášový cikánismus. Takové to domácí "Nejsem rasista, ale ..."

Ztrácím pomalu víru, že dnešní vzdělaný člověk dokáže rozlišovat mezi tíživým sociálním problémem a rasovým stereotypem. Nepopírám, že u nás máme problematické etnikum a vlastně ani nemám řešení. Neptejte se mě, jak vyřešit romské sociální gheta, ani mi prosím nenavrhujte, abych si je nastěhoval domů. Chci vypíchnout jiný fenomén - jak lehce a jak často mé okolí sklouzává k povrchním odsudkům, aniž by si uvědomovali nebezpečí této zkratky.

Stereotyp je pohodlný a legitimní - když budou zloději hlavně zrzaví, budu také ostražitý. A noci v tramvaji se nepůjdu skupinky Romů zeptat "Co děláš, jak žiješ?". Přesto jako přínos k řešení vidím, pokud se my přemýšlivější stereotypů vůči romskému etniku vědomě vzdáme, i když k tomu situace nahrává. Nemám rád ty spiklenecké "hnědočechy", "nepřízpusobivé" a "kofoly", za které řečník čeká uznání, protože přece vidí selským rozumem souvislost, která ostatním uniká.

Složité problémy svádějí k jednoduchým řešením. Už to tady bylo - lidi byli vražděni na základě svého původu, rasy nebo náboženství. Deportováni jenom proto, že mluví jedním jazykem. Možná i to o Židech začalo takovmi vtípky. Díky tomu tady máme homogenní stát a je lehké nerozlišovat pojem občan a Čech. Problém romské menšiny se nevyřeší bez toho, aby se oni v určité míře asimilovali, ale také bez toho, abychom pro to my vytvořili prostor - v našem myšlení.

Když mi bylo 10 let, chtěli mi dva Romové s tyčí ukrást nové horské kolo. Chci ale moc, když žádám v roce 2013, aby se v dobré společnosti odlišovalo "Okradl mě Dežo Demetér." versus "Všichni cikáni kradou?" Pokud existuje jediný dobrý Rom, nemáme právo zobecňovat. Co až se objeví první slušný Cikán? S dnešním většinovým přístupem zhořkne a stáhne se zpět do své ostrakizované skupiny.

Těžce se rodí pozitivní příklady a kolotoč pokračuje, o Romech se šíří legendy. Není nekorektní bavit se o problémech s romským etnikem a pojmenovávat je, buďme však důslední a konkrétní, individualizujme. Nemám politické řešení, neobhajuju útoky v Duchcově a kriminalita Romů se mi nelíbí stejně jako kriminalita Bílých. Co mi vadí je způsob myšlení vetšinové společnosti, kdy půlka dětí nenávidí Romy, aniž by někdy s nějakým mluvili.

Vše, co jsem dokázal jsem dokázal jenom proto, že jsem mohl žít, studovat a pracovat svobodně. Bez významu toho, jakou řečí mluví moje matka nebo co dělal můj děda za války. Mí rodiče to štěstí neměli a já se tomu principu cítím závázán. Jsme stát, který pomáhali jako prezidenti utvářet dva světoví humanisté, ptám se, kdo jiný to má?

Sám Masaryk cítil vůči Židům předsudky citové, ale dokázal proti ním rozumově bojovat. Samozvaní ochránci pořádku chtějí dojet do ghet a vyřešit problém jednou provždy ... I přesto, že jejich trestní rejstřík kvete víc než celý Máj. "Proč chráníte Cikány?, " křičí na policisty, kteří nepustí rozvášněný dav na sídliště, aby provedl pogrom. Je smutné, že vše, na co jsou někteří hrdí je to, že jsou bílí Češi. Ale vlastenec znamená být v první řadě humanista, řekl TGM.

Dnes nestačí být férový, tím bychom se mohli spokojit se závěrem "vždyť ti Cikáni jsou fakt asi problém". Je třeba jít příkladem pozitivní diskriminace, trošku tomu pomoci, vědomě. Menšina má být v demokracii pod určitou ochranou, ale chytře a důvodně. Stát, úředníci i politici tápou, vyjadřují se rozpačitě, bez argumentů - možná sami neví proč by měli zastávat demokratický princip, za který nejsou populistické body.

Novináři jsou pro jistotu "korektní" tam, kde nemají. Nebo naopak vyzdvihnou "Romismus" v článku, kde je etnikum irelevantní. A to jsou nahrávky na smeč všem těm "slušným lidem" v internetových diskusích. Za pár let tady můžeme mít politickou stranu, která se na této nebezpečné vlně sveze.

Zlo nevítězí, protože je málo dobrých lidí, ale protože ti nic nedělají (Albert Einstein). Je jednoduché mlčet. Ale mělo by patřit k povinnosti slušného člověka se vůči těmto řečem ohradit, ať už mezi přáteli nebo na veřejném místě. Chce to trochu osobního hrdinství. Třeba jako majitel jedné dejvické hospůdky, který vykázal z podniku štamgasta, který vedl na baru rasistické kecy. Dokázal to, co já tehdy ne.

Autor: Adam Kurzok | sobota 24.8.2013 13:52 | karma článku: 22.89 | přečteno: 3137x

Další články blogera

Adam Kurzok

Ano, byl jsem mávat vojákům USA

Včera jsem se byl vítat americký konvoj, jedoucí v rámci jízda DragonRide z Litvy do Německa. Zkusím sepsat několik bodů, proč jsem otevřeně rád, že tato akce proběhla.

30.3.2015 v 17:40 | Karma článku: 28.59 | Přečteno: 765 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Petr Pánek

Co se děje v Evropě.

Neustálé diskuse o muslimských migrantech se omezuji na dílčí excesy a nevysvětluji podstatu věci.Pokusme se celé te situaci přijít na kloub.Nelze se zde rozepisovat do široka,protože by to asi nikdo nečetl ,ale za úvahu to stojí.

24.7.2017 v 23:47 | Karma článku: 6.24 | Přečteno: 336 | Diskuse

Karel Ábelovský

Páta kolona islamistů

... to jsou trochu vystrašení a snad i jen proto hodně nenávistní lidé, kteří si mnohdy ani neuvědomují, že dělají přesně to, oč teroristům jde; a tak šíří strach a paniku a ta nabírá na síle, logickým důsledkem je pouze jediné

24.7.2017 v 20:48 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 718 | Diskuse

Jan Pražák

Princip kolektivní viny

Rád bych zareagoval na článek kolegyně blogerky Libuše Pálkové „Vraždit kvůli bezpečnostním rámům?“ Respektive nad myšlenkou, v níž se pozastavuje nad demolicí domu, ve kterém vrah bydlel.

24.7.2017 v 19:26 | Karma článku: 32.35 | Přečteno: 721 | Diskuse

Alena Kulhavá

Situace České republiky v rámci církevních restitucí: realita dneška

Církevní restituce již jsou téměř ukončené a tak nemá smysl proti nim bojovat, má smysl se podívat, jak dopadly. Více uvidíme za 10 let, ale první reálné výsledky se dají vystopovat již dnes.

24.7.2017 v 19:02 | Karma článku: 17.25 | Přečteno: 740 |

Jan Šik

Počátky křížových výprav: Poustevník

Při kázání v Clermontu v listopadu 1095 vyzval papež Urban II. přítomné, aby přijali kříž. Měli si vzít dva pruhy látky a překřížit si je na šatech na svých srdcích jako symbol přísahy.

24.7.2017 v 19:00 | Karma článku: 8.06 | Přečteno: 188 | Diskuse
Počet článků 6 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1430
Just a lonely traveller, observing things passing by ...

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.