Adam Kurzok

Ano, byl jsem mávat vojákům USA

30. 03. 2015 17:40:28
Včera jsem se byl vítat americký konvoj, jedoucí v rámci jízda DragonRide z Litvy do Německa. Zkusím sepsat několik bodů, proč jsem otevřeně rád, že tato akce proběhla.
Poslední dobou kolem přejezdu vznikl takový humbuk, že jsem se sám chtěl přesvědčit, zda má naše účast v Alianci tolik odpůrců. Nemá. Lidí, kteří vojákům mávali převyšovali ty odpůrce deseti k jedné .. a to prosím v Ostravě! Očividně dokáží prokremelští budit ve virtuálních diskusích pocit rovnocenného protivníka. Vím, jak nepřirozeně, s našimi historickými zkušenostmi, může vypadat “vítání armády” a v médiích sleduji naprosto posunutý obraz.

Generaci Havla stálo mnoho práce a let se vůbec do elitního klubu protlačit a od té chvíle se stoprocentně na naše partnery v obraně spoléháme. Nemáme tanky, letectvo, jen pár pandurů, neplníme dohody, které jsme NATO slíbili. Přesto nadbývá mudrlantů, zpochybňující pouhý přejezd spojenců. Samozřejmě, to k demokracii patří, ale chováme se jako spolehliví partneři?

Před 20 lety jsme díky Havlovi zvolili náš směr na západ. I Masaryk jel postavit náš stát z ničeho nejdřív za oceán a ne do Moskvy. Havel kdysi napsal, že se Evropa ráda směje tomu americkému vlastenectví, patetismu a víry ve svobodu - ale bylo to USA, které Evropě dvakrát zachránilo krk. Já díky tomu nemusím na vojnu a nezažívám pocity, které musí mít můj vrstevník v Kyjevě.

A můžeme si dovolit zůstat tak nějak mezi velmocemi? Vidím Českou republiku jako malou žábu, stojící v pralese mezinárodní politiky mezi medvědem a jestřábem. Velcí malé požírají, jedinou záchranou je hřbet jednoho z nich. USA udělali vojensky v historii hodně přešlapů, jen aby posílili svůj vliv - ale nepřipojují agresí cizí území, nelžou u toho. Jejich prezident nemá absolutní moc a nulovou opozici. Podstatou USA je demokracie, silný mezinárodní hráč nebude nikdy parta lesních Elfů.

Včera to nebyla jen americká armáda - byla to hlavně naše armáda. Jsem rád, že podobné pohnutky dostaly k cestám víc lidí s vlajkama, než kdokoliv čekal.

Autor: Adam Kurzok | karma: 29.06 | přečteno: 770 ×
Poslední články autora